Zonneboot, boot met zonnepanele, boot huren frankrijk

Zonneboot

Verslag: Een Waarschip ombouwen tot elektrisch varende boot op zonnepanelen

Solarboat, Solar Boot, Bateau Soalire

Dit is de Antares

De Antares is een Waarschip 725 kwarttonner. Van dit type zijn er in de jaren ’70 meer dan 1000 gebouwd, de meeste als bouwpakket gekocht en door particulieren afgebouwd.

lengte:       7.25 m
breedte:      2.50 m
diepgang:     1.00 m
bouwjaar:       1973
slaapplaatsen:  4

In de lente van 2015 ben ik begonnen met het ombouwen tot Zonneboot:

De elektromotor onderbouwen

Zonneboot

Elektrische Podmotor van E-tech Drives

 

Ik heb gekozen voor een zogenoemde Podmotor.

Het scheelt ruimte aan boord en de motor kan eenvoudig tussen de kiel en het roer gemonteerd worden. Dat levert schroefwater op het roer op en dat is gemakkelijk met manoeuvreren.

Het is een 24V motor met een vermogen van 2kW.

 

 

 

 

Elektrisch Schema van een boot met zonnepanelen

Elektrisch Schema van de boot met zonnepanelen

 

De Accu’s en de aansluitingen

Ik heb lang getwijfeld over de accu’s. Uiteindelijk heb ik gekozen voor AGM Deep Cycle (semi-tractie) accu’s van 224Ah. Ze zijn onderhoudsvrij en kunnen tot maximaal ca. 75% ontladen worden. In de praktijk houd ik 60% aan. Zo heb ik een energievoorraad van 3,2kWh.

 

 

Het zonnedak bouwen

Zonneboot in aanbouw, boot met zonnepanelen

Waarschip tweemaster

Het zonnedak moet draaibaar zijn naar stuurboord en bakboord om vooral in de middag de accu’s goed te kunnen opladen. Het dakje rust op twee masten.

Met 2 “fokkenschoten” bedien je het dak. Tijdens het varen meestal horizontaal of met een kleine helling naar de zon. Later in de middag , als je aan wal ligt, wat schuiner om de accu’s weer helemaal op te laden voor de volgende dag.

Het ombouwen vordert, de panelen zijn aangesloten maar er moet nog verder afgewerkt worden. Inmiddels zijn de eerste proefvaarten gemaakt en het systeem werkt uitstekend. En volledig automatisch. Met volle zon vaart de boot op halve kracht zonder de accu’s te belasten. Wil je sneller varen, dan wordt de extra stroom van de accu’s gebruikt en als je gas terugneemt, dan worden de accu’s met de overtollige zonne-energie weer opgeladen.

Boot met zonnepanelen, Zonneboot, Zonvaren

Het zonnedak in aanbouw – De panelen zijn net aangesloten

 

Waarschip - Elektrisch varen - Zonvaren - zonneboot

Proefvaart – De Antares met zonnepanelen.

 

 

Er moet nog geschilderd worden en afgewerkt, maar het systeem staat en werkt. In de zon leveren de panelen 800W met horizontaal dak. Dat kan oplopen als je het dakje zo gunstig mogelijk naar de zon draait. We hebben al eens ruim 1000W gemeten.

 

 

 

Herfst 2015. Dit is de tijd voor afwerken en in de winter wordt de kuiptent gemaakt. Alles voor een vaarklare zonneboot in de lente

Herfst 2015. Dit is de tijd voor afwerken en in de winter wordt de kuiptent gemaakt. Alles voor een vaarklare zonneboot in de lente!

 

Kuiptent maken bij De Zeilerij

Winter 2016: Kuiptent maken bij De Zeilerij

 

 

 

 

Op de Hiswa kwam ik in contact met Ingrid Herrebrugh van De zeilerij.

In haar atelier en onder haar deskundige begeleiding maak ik de kuiptent zelf. Dat is leuk, voordelig en leerzaam. Van harte aanbevolen!

Waarzon, boot met zonnepanelen, boot huren in Frankrijk, varen in Utrecht

mei 2016 – Vaarklaar in Utrecht, Ga mee!

Franse Maas boot huren

Varen met een zonneboot in Frankrijk is relaxed!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>